- مؤسسین و اعضاء :
کریدور
حمل و نقل بینالمللی شمال – جنوب در 12 سپتامبر 2000 در سنپترزبورگ توسط
سه کشور ایران، روسیه و هند و به منظور ترویج همکاری های حمل و نقلی بین
اعضاء تأسیس شد. این کریدور اقیانوس هند و خلیجفارس را از طریق ایران به
دریای خزر سپس از طریق روسیه به سنپترزبورگ و شمال اروپا متصل میکند.
اکنون این کریدور با پذیرش یازده عضو جدید گسترش یافته است که این اعضاء عبارتند از :
آذربایجان، ارمنستان، قزاقستان،
قرقیزستان، تاجیکستان، ترکیه، اوکراین، بلاروس، عمان، سوریه و بلغارستان.
جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان کشور امین انتخاب شد که وظیفه دارد
طرفهای متعاهد را درخصوص پیوستن سایر کشورها به این موافقتنامه و یا
کنارهگیری هر یک از طرفهای متعاهد از آن مطلع کند.
2 -اهداف :
1- توسعه مناسبات حمل و نقلی به منظور ساماندهی حمل و نقل کالا و مسافر در کریدور حمل و نقل بینالمللی شمال – جنوب.
2-
افزایش دسترسی طرفهای متعاهد این موافقتنامه به بازارهای جهانی از طریق
تسهیلات حمل و نقلی ریلی، جادهای، دریایی، رودخانهای و هوایی.
3- مساعدت در جهت افزایش حجم حمل و نقل بینالمللی کالا و مسافر.
4- تأمین امنیت سفر، ایمنی محصولات و همچنین حفظ محیط زیست براساس استانداردهای بینالمللی.
5- هماهنگسازی سیاستهای حمل و نقل و همچنین پیریزی قوانین و مقررات مورد نیاز حمل و نقل برای اجرای این موافقتنامه.
6-
تأمین شرایط برابر جهت عرضهکنندگان انواع خدمات حمل و نقل کالا و مسافر در
کشورهای متعاهد در چارچوب کریدور حمل و نقل بینالمللی شمال – جنوب.
2- کریدور شرق – غرب یا جاده باستانی ابریشم :
این
کریدور که همان جاده باستانی ابریشم می باشد می تواند کالاهای ترانزیتی چین
و آسیای میانه در شرق و شمالشرقی را از طریق قلمرو ایران به حوزه های
قفقاز ، آسیای غربی ، حوز ه دریای مدیترانه منتقل نموده و متقابلا کالاهای
تولیدی دراین نواحی را نیز به بازارهای آسیای میانه وچین ترانزیت نماید.
مسیر
ایرانی کریدور شرق – غرب از مرزهای شمال شرقی ایران شامل : دوغارون ، سرخس ،
باجگیران ، لطف آباد ، اینجه برون ، به مرزهای خروجی غربی و شمالغربی شامل
: جلفا ، بازرگان ، سرو ، رازی ، تمرچین ، باشماق ،خسروی و بالعکس .
این مسیر دارای دسترسی ریلی در محور سرخس – رازی به طول 2008 کیلومتر و با ظرفیت حمل نقل دو میلیون تن بار می باشد.
3- کریدور جنوبی آسیا :
این
مسیر با شروع از آسیای جنوب شرقی و گذر از شبه قاره هند از طریق میرجاوه
در مرز جنوب شرقی ایران وارد قلمرو کشور شده و نهایتا از طریق مرز های شمال
غربی شامل بازرگان ، رازی و خسروی در مرز کشور های ترکیه و عراق از قلمرو
ایران خارج شده و به سمت حوزه های اروپا و دریای مدیترانه امتداد می یابد.
طول
این مسیر در محور میرجاوه – رازی 2496 کیلومتر بوده و ظرفیت حمل و نقل سه
میلیون تن بار را دارا می باشد. لازم به ذکر است بخشی از این مسیر بطول 235
کیلومتر در محور زاهدان – کرمان فاقد ارتباط ریلی بوده و این محور طی سه
سال آینده ساخته شده وارتباط ریلی اروپا با شبه قاره هند بطور کامل برقرار
خواهد شد. همچنین در راستای توسعه ارتباط ریلی – ترانزیتی کشور و جهت
برقراری ارتباط ریلی ایران با عراق و حوزه دریای مدیترانه 620 کیلومتر راه
آهن در محور اراک – خسروی احداث خواهد شد که این امر توسعه ترانزیت در
کریدور های ترانزیتی شرق- غرب و کریدور جنوبی آسیا به سمت کشور های آسیای
غربی و حوزه دریای مدیترانه را در پی خواهد داشت.
4- کریدور تراسیکا:
برنامه
کریدور تراسیکا در ماه می 1993 میلادی در نشست وزرای حمل و نقل و تجارت
هشت کشور عضو (پنج کشور جمهوری آسیای میانه و سه جمهوری قفقاز) در بروکسل
ارائه شد که طی آن یک کریدور حمل و نقل شرق – غرب از طریق دریای سیاه –
جمهوری قفقاز – دریای خزر و آسیای میانه، میان اروپا و آسیای میانه تعریف
گردید. اهداف اصلی اتحادیه اروپا در کریدور تراسیکا به شرح ذیل است :
1- حمایت سیاسی و اقتصادی از استقلال جمهوریها و افزایش ظرفیتهای آنها از طریق دسترسی به بازارهای اروپایی و جهانی به کمک مسیرهای متعدد حمل و نقل.
2- افزایش همکاریهای منطقهای میان کشورهای عضو.
3- استفاده از تراسیکا به عنوان کاتالیزوری برای جذب حمایت سازمانهای مالی بینالمللی و بخشهای خصوصی.
4- اتصال تراسیکا به شبکه ترانس – اروپا.
تراسیکا
به عنوان مسیری که کمترین هزینه و زمان را برای اتصال جمهوریهای آسیای
میانه به بازارهای جهانی و بنادر اروپایی دارد، معرفی شده است.
اعضای تراسیکا عبارتند از :
آذربایجان،
ارمنستان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان،
بلغارستان، مولداوی، مغولستان، رومانی، ترکیه، اوکراین.
5- کریدور آلتید:
پروژه
توسعه زیرساخت حمل و نقل زمینی آسیا (آلتید) برای اولین بار در چهل و
هشتمین اجلاس (1992) کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه مطرح شد.
این پروژه یک چارچوبی را برای هماهنگسازی یک شبکه حمل و نقل منطقهای با
تمرکز به سه عامل زیر تهیه میکند :
1- شبکه بزرگراه آسیایی
2- شبکه راهآهن آسیایی
3- تسهیل حمل و نقل زمینی
با همکاری نزدیک کشورهای عضو، پروژه قدم به قدم بر مبنای یک برنامه عمل دو ساله در حال اجرا میباشد.
اعضای فعلی آلتید عبارتند از :
افغانستان،
ارمنستان، آذربایجان، بنگلادش، کامبوج، چین، هند، اندونزی، ایران،
قزاقستان، قرقیزستان، لائوس، مالزی، مغولستان، میانمار، نپال، پاکستان،
فیلیپین، کره، روسیه، سنگاپور، سریلانکا، تاجیکستان، تایلند، ترکمنستان،
ترکیه، ازبکستان و ویتنام.